XX. ročník literární a XVIII. ročník výtvarné soutěže
pod společným tématem
Mám se v Terezíně velice dobře…?
Účastníci soutěže byli motivováni následujícím textem:
Aby nacisté zakryli to, že jejich konečným cílem je fyzická likvidace všech Židů, snažili se svět přesvědčit lživými metodami (označovanými jako propaganda) o tom, že v Terezíně (v jednom z ghett, v nichž museli Židé žít) existuje normální život. Proto zde například nechali točit nepravdivý film, idealizující zdejší nehostinné poměry, nebo také dovolili návštěvu komise Mezinárodního výboru Červeného kříže, která měla posloužit jejich cílům. Před tím probíhala důkladná příprava, během níž měl být obraz města upraven tak, aby se nepodobal pravé tváři zdejšího života. Právě v roce 2014 si připomínáme 70. výročí této události.
Jak taková příprava vypadala, na to vzpomínala jedna z vězenkyň terezínského ghetta Anna Auředníčková ve své knize (vydané těsně po válce ještě roku 1945) Tři léta v Terezíně: „Na jiném náměstí byl postaven rozkošný a velký pavilon. Samé sklo, chráněný velkou střechou, velká okna umožňovala pohled dovnitř: rozkošné bleděmodré dřevěné postýlky, malé různobarevné stolečky a židličky čekaly na své obyvatele. Na zdech průvod malovaných zvířátek a před stavením krásné hřiště uprostřed stinného parku. Komise přijela. Do ubohých, špinavých brlohů, kde byla nacpána sta a tisíce ubožáků, se páni nedostali. Obdivovali ideální dětský útulek, ve kterém si děti pod péčí sester hrály. Zkrátka, komise byla spokojena – viděla Potěmkinovy vesnice a odjela. Podvod se zdařil. Nedovedu si představit, že se všichni ti páni mohli dát tak balamutit. Jakmile komise odjela, byl dětský pavilon uzamčen a děti se vrátily do starých místností. Domnívaly se asi, že to všechno byl pouhý sen.“
Jaký měla propaganda účinek v době 2. Světové války a má i dnes? Jaké používala a používá metody? Je opravdu účinná? Mohou být její prostředky použity i v pozitivním slova smyslu, nebo pouze negativním? Rozeznáte propagandu od propagace? Dá se ospravedlnit, pokud má sloužit dobré věci? Je propaganda všemocná? Lze ošálit svět propagandou? Lze se i v dnešním světě setkat s politickou (a jinou) propagandou? Hrozí nám využití propagandy v přítomnosti či blízké budoucnosti? S těmito otázkami úzce souvisí letošní téma uměleckých soutěží Památníku Terezín, které tímto vyhlašujeme.
Soutěž byla vyhlášena v následujících věkových kategoriích:
Výtvarná soutěž:
- žáci 1. – 5. ročníků ZŠ
- žáci 6. – 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií
- studenti gymnázií, SŠ a SOU
Literární soutěž:
- žáci 6. – 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií
- studenti čtyřletých gymnázií a 5. – 8. ročníků víceletých gymnázií, SŠ a SOU
Do uzávěrky soutěže došlo 427 všech prací z 80 škol v celé České republice, z toho 89 literárních (63 v I. a 29 v II. kategorii) a 338 výtvarných (68 v I., 215 v II. a 55 v III. kategorii).
V každé kategorii bylo oceněno osm prací (s výjimkou I. kategorie výtvarné soutěže, kde bylo vybráno pouze šest děl) z daru bývalé vězenkyně terezínského ghetta Hany Greenfieldové.
Dále byly v každé kategorii uděleny Ceny Erika Poláka, financované z prostředků Terezínské iniciativy, sdružení bývalých vězňů terezínského ghetta. Mimo to byla oceněna Zvláštní cenou jedna práce v II. kategorii výtvarné soutěže.
Výsledkové listiny ke stažení:
Výsledková listina - literární soutěž 2014 - kategorie 1. (184,0 KiB, 1 418 hits)
Výsledková listina - literární soutěž 2014 - kategorie 2. (185,7 KiB, 1 522 hits)
Výsledková listina - výtvarná soutěž 2014 - kategorie 1. (203,8 KiB, 1 396 hits)
Výsledková listina - výtvarná soutěž 2014 - kategorie 2. (187,5 KiB, 1 438 hits)
Výsledková listina - výtvarná soutěž 2014 - kategorie 3. (186,6 KiB, 1 458 hits)
Oceněné literární práce soutěže PT pro rok 2014:
Alžběta Rádsetoulalová, 17 let, Klasické a španělské gymnázium gymnázium Brno - 2. kategorie - 1. místo (220,2 KiB, 1 364 hits)
Dita Pšeničková, 14 let, Gymnázium Kadaň - 1. kategorie - Cena Erika Poláka (284,5 KiB, 1 336 hits)
Jaroslav Bělohlávek, 17 let, Gymnázium Žďár nad Sázavou - 2. kategorie - Cena Erika Poláka (1,6 MiB, 2 320 hits)
Klára Hurtlová, 16 let, Gymnázium Voděradská Praha - 2. kategorie - 6. místo (110,6 KiB, 1 331 hits)
Kristýna Vejvodová, 17 let, Gymnázium Voděradská Praha - 2.kategorie - 5. místo (202,8 KiB, 1 291 hits)
Lukáš Bill, 16 let, ZŠ Zubří - 1. kategorie - 4. místo (116,4 KiB, 1 244 hits)
Magdalena Špačková, 18 let, Gymnázium Tišňov - 2. kategorie - 8. místo (247,0 KiB, 1 390 hits)
Marie Černá, 18 let, Gymnázium Opatov - 2. kategorie - 2. místo (430,2 KiB, 1 452 hits)
Markéta Tudorová, 13 let, Gymnázium Kadaň - 1. kategorie - 3. místo (285,7 KiB, 1 365 hits)
Romana Čandová, 15 let, Gymnázium Teplice - 1. kategorie - 1. místo (185,2 KiB, 1 302 hits)
Štěpánka Rolniková, 17 let, Střední uměleckoprůmyslová škola Bechyně - 2. kategorie - 7. místo (304,5 KiB, 1 319 hits)