XVI. ročník literární a XIV. ročník výtvarné soutěže
pod společným tématem
Jak můžeme dál žít?
Účastníci soutěže byli motivováni následujícím textem:
Simon Wiesenthal, který přežil peklo nacistického věznění a po 2.světové válce proslul svým pátráním po válečných zločincích, si v knize Slunečnice s podtitulem Vyprávění o vině a odpuštění klade otázku, zda měl odpustit esesmanovi, který se mu vyznal ze své viny, zda by mu vůbec někdo měl odpustit a zda by mu také odpustit směl. Píše, že „dnešní svět od nás žádá, abychom odpouštěli i těm, kteří nás svým jednáním stále znovu provokují, žádá od nás, abychom udělali tlustou čáru, jako by se nic podstatného nestalo. A mnozí z nás, kteří v oněch strašných dobách trpěli a v myšlenkách se cítí v tom pekle uvězněni, před požadavkem odpustit pokaždé oněmí.“
S výše řečeným úzce souvisí nové téma uměleckých soutěží Památníku Terezín pro mládež, které zní Jak můžeme dál žít? Tuto otázku si přirozeně museli klást po skončení války ti, kteří stejně jako Simon Wiesenthal přežili utrpení nacistických věznic a koncentračních táborů. Jaké problémy museli po osvobození řešit? Byli šťastni, i když se dočkali svobody? Vždyť mnoho, zejména židovských vězňů po návratu domů zjistilo, že jsou jediní, kteří z celé široké rodiny zůstali naživu. A mnoho z nich se nemělo ani kam vrátit, neboť jejich domovy – byty a domy patřily již někomu jinému. Jaké pocity vůči svým věznitelům měli bývalí vězni? Nenáviděli je, toužili po mstě a odplatě, byli jim lhostejní, byli jim případně schopni odpustit? A mohli jim vůbec odpustit? A byli bychom vůbec my schopni odpuštění, kdybychom prožili něco podobného? Jak bychom vůbec mohli žít dál?
Soutěž byla vyhlášena v těchto věkových kategoriích:
Výtvarná soutěž:
- žáci 1. – 5. ročníků ZŠ
- žáci 6. – 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií
- studenti gymnázií, SŠ a SOU
Literární soutěž:
- žáci 6. – 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií
- studenti čtyřletých gymnázií a 5. – 8. ročníků víceletých gymnázií, SŠ a SOU
Do uzávěrky soutěže došlo celkem 740 prací ze 137 škol v celé České republice, z toho 188 literárních (125 v I. a 63 ve II. kategorii) a 552 výtvarných (98 v I., 300 ve II. a 154 ve III. kategorii).
V každé z kategorií bylo oceněno osm prací (kromě I. kategorie ve výtvarné soutěži, kde bylo uděleno sedm ocenění) – tyto ceny mohly být uděleny díky finanční podpoře bývalé vězenkyně terezínského ghetta, Hany Greenfieldové.
Dále byly v každé kategorii uděleny Ceny Erika Poláka, financované z prostředků Terezínské iniciativy, sdružení bývalých vězňů terezínského ghetta.
V tomto ročníku bylo také uděleno pět zvláštních cen.
Výsledkové listiny ke stažení:
Výtvarná soutěž - 1. kategorie (70,3 KiB, 1 517 hits)
Výtvarná soutěž - 2. kategorie (70,8 KiB, 1 491 hits)
Výtvarná soutěž - 3. kategorie (73,9 KiB, 1 451 hits)
Literární soutěž - 1. kategorie (70,3 KiB, 1 483 hits)
Literární soutěž - 2. kategorie (70,5 KiB, 1 440 hits)
Oceněné literární práce soutěže PT pro rok 2010:
Magdalena Tydrichová, 1. místo, 1. kategorie (249,1 KiB, 1 034 hits)
Kateřina Melnyková, 1. místo, 2. kategorie (288,6 KiB, 955 hits)
Zuzana Martínková, 2. místo, 2. kategorie (239,4 KiB, 1 108 hits)
Žaneta Voldánová, 3. místo, 1. kategorie (221,9 KiB, 880 hits)
Jan Křemen, 3. místo, 2. kategorie (167,8 KiB, 1 046 hits)
Kateřina Blažková, 4. místo, 1. kategorie (177,5 KiB, 1 052 hits)
Lucie Bažantová, 5. místo, 2. kategorie (145,3 KiB, 938 hits)
Michaela Jančíková, 6. místo, 2. kategorie (168,4 KiB, 1 102 hits)
Monika Doležalová, 6. místo, 1. kategorie (166,9 KiB, 1 060 hits)
Michaela Procházková, 7. místo, 1. kategorie (238,6 KiB, 987 hits)
Matěj Forejt, 8. místo, 2. kategorie (172,8 KiB, 1 022 hits)
Lucie Zelenková, Cena Erika Poláka, 1. kategorie (142,5 KiB, 1 093 hits)
Martina Karasová, Cena Erika Poláka, 2. kategorie (380,2 KiB, 1 173 hits)
Michal Sýkora, Cena Erika Poláka, 2. kategorie (325,6 KiB, 1 000 hits)