Projekt „Školákem ve válečných letech“
Počátkem školního roku 2015/2016 byl vyhlášen nový celorepublikový projekt, na kterém úzce spolupracují Památník Terezín, Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, Institut Terezínské iniciativy a v neposlední řadě též Národní institut pro další vzdělávání, a to za finanční podpory International Coalition of Sites of Conscience. Jeho název je Školákem ve válečných letech a navazuje na podobné, avšak většinou samostatné aktivity všech zúčastněných institucí.
Tématem projektu je školní prostředí na území Protektorátu Čechy a Morava a odtrženého československého pohraničí v letech 1938 – 1945, cílem pak přiblížení projevů nacistického totalitního režimu dnešním mladým generacím na příkladu školního prostředí v českých zemích.
Projekt má v roce 2016 dvě části, badatelskou a uměleckou. V rámci badatelské mají přihlášené týmy a jednotlivci za úkol zpracovat historii své či jiné vybrané školy, biografii studentů či učitelů žijících v této době apod., a to tak, že následným výstupem z jejich činnosti by mohla být badatelská práce v rámci SOČ či např. výstavní panel věnovaný zpracovávanému tématu apod.
Organizátoři jsou v kontaktu s jednotlivými zapojenými týmy, poskytují jim konzultace a rady, kam se obrátit, kde hledat informace a zdroje k jejich tématu. Týmy a jednotlivci dávali dohromady informace, fakta, dokumenty a začali s přípravou výstupů. Nakonec se v této fázi všichni přihlášení rozhodli pro zpracování výstavního panelu.
V rámci umělecké části se zájemci mohli přihlásit do soutěže „Memoriál Hany Greenfieldové“, která byla vyhlášena v lednu 2016 s tématem Vyučování bylo přísně zakázáno. Vyhlášení výsledků těchto soutěží (literární a výtvarné) proběhlo počátkem června 2016.
Počátkem června 2016 se účastníci projektu setkali na dvoudenním semináři v Terezíně, kde si navzájem prezentovali dosavadní výsledky své činnosti a zúčastnili se bohatého vzdělávacího programu, který pro ně organizátoři připravili. – zajímavé video z této akce je ZDE.
Organizátorské organizace zpracovali ústřední putovní výstavu o vzdělávání v letech 1938 – 1945 na území Čech a Moravy a pak Protektorátu Čechy a Morava (politická situace 1938 – 1945, české školství, školství menšinové – německé, židovské, romské, tajné vzdělávání v ghettu Terezín, perzekuce studentů, volnočasové aktivity protektorátní mládeže atd.). Tato výstava vytvoří celek s výstavními panely jednotlivých týmů. Obě části výstavy budou zkompletovány do konce roku 2016.
V roce 2017 začne výstava putovat po institucích a školách zapojených do projektu.
TÍMTO VŠAK PROJEKT NEKONČÍ. JE I NADÁLE OTEVŘEN VŠEM ZÁJEMCŮM!
Vy, kteří byste měli zájem zapojit sebe a své žáky či studenty do tohoto badatelského projektu, zajímá-li vás, jak to bylo na Vaší škole za druhé světové války, co tehdy prožívali Vaši vrstevníci ve školních lavicích a další, jste vítáni.
Více informací Vám podá vedoucí vzdělávacího oddělení Památníku Terezín – Mgr. Jan Špringl, springl@pamatnik-terezin.cz, +420 416 782 576.
Projekt „Za pomníčky“
Cíle projektu
Cílem projektu „Za pomníčky“ je zdokumentování současného stavu míst bývalých nacistických táborů a masových hrobů na území dnešní České republiky a zmapování skutečnosti, zda jsou na těchto místech instalovány pomníčky/pamětní desky, které připomínají jejich existenci. Zjištěné informace o současném stavu míst bývalých nacistických táborů či hromadných hrobů jsou zveřejňovány na zvláštních webových stránkách tohoto projektu. Projekt by měl rozšiřovat povědomí a vědomí společnosti (a hlavně mládeže) o těchto tragických místech a dějích, které se na nich odehrávaly. Na druhé straně by zjištěné skutečnosti měly sloužit odborné veřejnosti zabývající se sledovaným tématem, vzpomínkovou kulturou a místy historické paměti. Projekt by měl iniciovat veřejnou diskuzi o možném instalování pomníčků/pamětních desek v místech, kde se zatím žádné nenacházejí. Úkolem projektu je také upozornit na méně známá místa utrpení obětí nacismu, zvýšit informovanost veřejnosti v oblasti tématu nebezpečí nacistické ideologie i totalitních režimů vůbec a v neposlední řadě též prohloubit historické povědomí a vědomí obyvatel sledovaných lokalit v oblasti regionálních dějin.
Finanční podpora projektu
Projekt byl v roce 2011 financován z příspěvku uděleného Nadačním fondem obětem holokaustu a z vlastních zdrojů Památníku Terezín.
Webové stránky projektu
Na webovou prezentaci projektu přejdete kliknutím na: zapomnicky.pamatnik-terezin.cz
Projekt „Školákem v Protektorátu Čechy a Morava“
Projekt Památníku Terezín „Školákem v Protektorátu“ vychází z myšlenky přiblížit nejmladším generacím realitu nacistického totalitního režimu na příkladu, který je jim nejbližší – na školním prostředí. Záměrem projektu je ukázat dnešní školní mládeži, jakým způsobem byli nacistickým režimem postihováni stejně staří žáci a studenti v období existence Protektorátu Čechy a Morava a jak by mohli být postiženi také oni samotní, kdyby žili v tomto totalitním režimu. Kromě pokusu o představení obecné situace v protektorátním školství pracuje projekt také s konkrétními projevy krajní represe vůči české školní mládeži, v níž určitou roli sehrála i věznice gestapa v terezínské Malé pevnosti. V této souvislosti je nejznámějším případ 84 žáků dvou středních škol města Roudnice nad Labem v období tzv. heydrichiády, kteří byli za údajnou přípravu vraždy ředitele roudnické německé obecné školy, výroky proti nacistické Třetí říši a schvalování atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha uvězněni ve zmiňované věznici a někteří z nich následně posláni do koncentračních táborů.
Projekt se skládá z následujících částí:
- Speciálního programu vzdělávacího oddělení Památníku Terezín s akcentem na perzekuci školní mládeže ve věznici gestapa v Malé pevnosti.a) Práce s pracovními listy k samostatné práci školní mládeže v expozici Muzea v Malé pevnosti. Obsah listů je zaměřen na historii terezínské policejní věznice gestapa a složitosti každodenního života v tomto zařízení. Žáci se jejich prostřednictvím blíže seznámují s prostředím, do něhož byli v době protektorátu nedobrovolně uvrženi i chlapci a děvčata, kteří tehdy byli stejně staří jako oni. Soubor pracovních listů ovšem není zaměřen pouze na seznámení se smutnou historií Malé pevnosti, ale také na porušování lidských práv a humanitních principů ze strany totalitních režimů.b) Workshop na téma „Případ roudnických studentů na pozadí proměn ve školství za protektorátu“. Studenti a žáci, kteří přijíždí do Památníku Terezín na vícedenní pobytové semináře, mohou absolvovat tento workshop v rámci programu.
- Vzdělávací webová stránka, která je rozdělena na dvě základní části. První je určena zejména učitelům, kteří v ní objeví množství podpůrného materiálu v případě, že se rozhodnou vyučovat o protektorátním totalitním režimu na příkladu školství. Naleznou zde také metodické modely (modelové hodiny), k nimž je přiložen bohatý didaktický materiál (výpovědi pamětníků v psané i filmové podobě, fotografie, dobové dokumenty, pracovní listy apod.). Druhá část webové stránky je určena zejména školní mládeži, ovšem jejím uživatelem může být prakticky kdokoliv. Podle jednoduchého rozdělovníku se v ní každý současný školák může s přihlédnutím ke svému věku a typu navštěvované školy dostat do sekce, jež je věnována škole, do které by chodil v době protektorátu. Texty, které jsou psány s přihlédnutím k věku uživatelů, jsou doplněny didakticky zpracovaným obrazovým materiálem i dobovými zvukovými nahrávkami. Tento materiál pochází nejen ze sbírek Památníku Terezín, ale také dalších 18 institucí, neboť tvorbě webu předcházel několikaletý výzkum a navázání spolupráce s mnoha archivy a muzei v České republice a zahraničí.
Projekt je zpracován pracovníky vzdělávacího a historického oddělení Památníku Terezín ve spolupráci s externími odborníky z řad historiků i pedagogů a byl finančně podpořen mezinárodní organizací International Coalition of Sites of Conscience.
Na webovou prezentaci projektu přejdete kliknutím na: skolakemvprotektoratu.pamatnik-terezin.cz
Projekt Památníku Terezín Školákem v Protektorátu získal v roce 2013 mezinárodní ocenění Comenius EduMedia Auszeichnungen udělované asociací Geselschaft für Pedagogik und Information. Ocenění jsou udělována pedagogickým projektům, jež jsou založené na IT technologiích, multimediálních produktech či inovativních výukových a studijních systémech.
Projekt „Ghetto Terezín, holokaust a dnešek“
V roce 2007 navázal Památník Terezín bližší spolupráci s USC Shoah Foundation Institute for Visual History and Education se sídlem v Los Angeles. Jejím konkrétním výrazem se pak stalo využití potenciálu videonahrávek vzpomínek pamětníků z archivu Institutu v práci vzdělávacího oddělení Památníku Terezín. Nicméně vedle tohoto vznikla také idea vytvořit na základě zmiňovaných filmových svědectví vzdělávací materiály, které by nebyly využívány pouze Památníkem, ale byly by primárně dány k dispozici učitelům základních a středních škol v České republice stejně tak, jak se o to Institut snaží i v jiných evropských zemích. Následně byl sestaven tým skládající se z 6 osob, který měl právě výše zmiňované vytvořit. Vedoucími týmu se stali zástupci dvou zmiňovaných institucí (Martin Šmok za Institut a Jan Špringl za Památník) a jeho dalšími členy pak 4 učitelé, kteří dali celému projektu vnitřní náboj: Ilona Němcová z Gymnázia Jana Palacha v Mělníku, Zuzana Jirchářová z Biskupského gymnázia Varnsdorf, Jiří Čunát ze stejné školy a v neposlední řadě také Josef Märc z chomutovského gymnázia, který současně také vyučuje na Filozofické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Tito kantoři nebyli do autorského týmu přizváni náhodou. Všichni se dlouhodobě profilují na poli aplikace nových přístupů k vyučování o holokaustu na českých školách a mají bohaté zkušenosti s prací na podobných projektech. Do kolektivu pak byli v průběhu tvorby ještě přizváni další dva pracovníci vzdělávacího oddělení Památníku Terezín, kteří se podíleli na tvorbě doprovodných informačních textů. Výsledkem celého snažení je pak nově vydaná publikace Ghetto Terezín, holokaust a dnešek.
Jedná se o příručku pro učitele ZŠ a SŠ, obsahující 12 metodických modelů (modelových hodin) postavených na krátkých tématických filmových klipech s výpověďmi pamětníků na přiloženém DVD, které se týkají pronásledování židovského obyvatelstva v Protektorátu Čechy a Morava, s akcentem na existenci terezínského ghetta. Vedle nich je součástí publikace také krátký informativní text o historii ghetta a slovníček v klipech používaných pojmů a výrazů, které byly součástí terezínské vězeňské mluvy. Tento text a slovníček si klade za cíl sloužit učitelům k základní přípravě na výuku o tématu terezínského ghetta, kterou můžou také dále obohatit studiem titulů uvedených v seznamu doporučené literatury.
Předkládané metodické modely jsou vystavěny tak, aby se daly využít kromě dějepisu i při výuce jiných předmětů. Přestože z hlediska zvoleného tématu kladou důraz na skutečnosti, které se udály v minulosti, žáci ovšem mohou jejich prostřednictvím více pochopit i současnost. Nejen z toho důvodu, že se neustále vyskytují lidé, kteří sympatizují s myšlenkami nacistických ideologů, ale i z toho důvodu, že jsou v nich protěžována i nadčasová průřezová témata, jako utváření hodnotových struktur, proces rozhodování se v krizových situacích, otázky lidské slušnosti, práva a spravedlnosti, obětování se a vztahu k bližnímu, apod. Některé z nich si tak kladou za cíl být nápomocny sebepoznávání žáků.
Pevně doufáme, že příručka Ghetto Terezín, holokaust a dnešek si najde místo mezi vyučovacími pomůckami mnoha českých učitelů a žákům ozvláštní a více přiblíží téma, které ještě po více než půl stoletím nepatří bohužel pouze minulosti. Publikace byla distribuována na pedagogických seminářích Památníku Terezín a její elektronická verze je všem zájemcům dostupná na níže uvedené webové adrese.
Vedle tištěné formy je metodická publikace „Ghetto Terezín, holokaust a dnešek“ přístupná v elektronické podobě v české sekci webu USC SHOAH Foundation.